cylinder head 01

سرسیلندر خودرو را می توان مکمل بلوک سیلندر دانست ، این قطعه بر روی بلوک سیلندر نصب می شود و محفظه احتراق برای پیستون را به وجود می آورد.

در شکل زیر یک نمونه سرسیلندر را مشاهده می کنید.

cylinder head 02

همانگونه که مسیر حرکت پیستون در داخل بلوک سیلندر می باشد و بلوک سیلندر ، بستر حرکت پیستون را فراهم می کند ، سرسیلندر ، محفظه احتراق پیستون را ایجاد کرده و سوپاپ ها ، بادامک ها و سایر اجزای تایمینگ بر روی آن نصب می شوند.

cylinder head 03

هنگامی که موتور خودرو نیاز به تعمیر اساسی داشته باشد ، باید سرسیلندر آن باز شود .باز شدن سرسیلندر ، امکان دسترسی به پیستون و سایر اجزا سیلندر را فراهم می کند.

در خودروهایی که سیلندرهای آن بصورت جفت روبروی همدیگر قرار می گیرند ( سیلندرهای v شکل ) ، معمولا از دو سرسیلند استفاده می کنند که هر کدام نصف سیلندرها را پوشش می دهند.

cylinder head 06

در شکل زیر دو سرسیلندر A و B بر روی بلوک سیلندر C که V شکل می باشد ، نصب می شوند.

cylinder head 10

سرسیلندر نیز مانند بلوک سیلندر می بایست خنک شود. سرسیلندر یا از طریق گردش آب در شیارهای مخصوص ایجاد شده در سرسیلندر خنک می شود و یا از طریق عبور هوا از سطح سرسیلندر خنک می شود. سطح خارجی سر سیلندرهایی که توسط هوا خنک می شوند به صورت پره های موازی ساخته می شوند تا تبادل گرمایی بهتری با هوا داشته باشند.

cylinder head 04

معمولا سرسیلندرهایی توسط هوا خنک می شوند که در برابر جریان باد مستقیم قرار دارند و حرارت زیادی تولید نمی کنند مانند موتورهای تک سیلندری که در موتورسیکلت ها استفاده می شوند. در شکل زیر مجموعه موتور یک موتورسیکلت نشان داده شده است و همانطور که می بینید سرسیلندر آن به صورت پره ای می باشد.

cylinder head 05

بالا
پایین