جستجوی مطالب سایت

تعلیق فعال درخودرو و ماشین ها

تعلیق فعال ، تکنولوژی شگفت انگیزی می باشد که جدیدا تجاری سازی شده و در خودروها استفاده می شود ، تا همین چند سال پیش ، خودرویی با سیستم تعلیق فعال تولید نمی شد ، چون هزینه بسیار زیادی برای خودروسازان داشت و خودرو را بیش از اندازه گران می کرد و کار تحقیقاتی در مراکز طراحی خودرو ، دانشگاه ها و ... بر روی این طرح ها انجام می شد تا اینکه امروزه شاهد حرکت خودروهایی با تعلیق فعال در خیابان ها و جاده ها می باشیم و عملکرد آنها هر شخصی را متحیر می کند ، تعلیق فعال در هر خودرویی مانند چشم های بینای آن می باشد ، یعنی خودرویی که سیستم تعلیق آن فعال می باشد مانند شخص بینایی جلوی خود را می بیند و خود را برای پیش آمدهای پیش رو آماده می کند.

اسکن سطح خیابان توسط دوربین سیستم تعلیق فعال

در خودرویی که تعلیق آن فعال می باشد ، تعلیق خودرو کاملا هوشمند و کامپیوتری می باشد یعنی خودرو دارای کامپیوتر سیستم تعلیق ، سنسورها و دوربین های سیستم تعلیق و دارای مجموعه دمپر (فنر و کمک فنر) هوشمند در هر چهار چرخ می باشد ، در شکل زیر عملکرد سیستماتیک تعلیق فعال را مشاهده می کنید ، سنسورها و دوربین ها (A) داده های دریافتی را به کامپیوتر تعلیق فعال (B) می رسانند ، کامپیوتر با تحلیل داده های دریافتی ، بهترین عملکرد را تشخیص می دهد و به دمپرهای تمامی چرخ ها دستورات لازم را می دهد تا دمپینگ ها دستورات را اجرا کنند.

نمای شماتیک سیستم برق تعلیق فعال اتومبیل

سنسورها و دوربین های مختلفی در جای جای بدنه کار گذاشته شده اند ، هرچقدر تعداد آنها بیشتر باشد ، کامپیوتر تعلیق وضعیت جاده و خیابان را بهتر درک می کند و دستورات دقیق تری به دمپرهای فعال خواهد داد ، مهمترین سنسوری که در تعلیق فعال استفاده می شود ، دوربینیست که در شیشه جلو خودرو کار گذاشته شده و دائما وضعیت تمام سطح خیابان یعنی پستی و بلندی ها را به کامپیوتر سیستم تعلیق اطلاع می دهد.

سنسور یا دوربین تعلیق فعال خودرو

کامپیوتر تعلیق با دریافت اطلاعات دوربین ها و سنسورهای مختلف مثلا سرعت خودرو ، وضعیت غربیلک فرمان ، ترمزگرفتن یا شتاب گرفتن راننده و ... به دمپرهای فعال که در سیستم تعلیق فعال استفاده می شوند ، دستورات لازم را ارسال می کند ، مثلا فرض کنید چاله ای به شکل منحنی در فاصله ی 10 متری خودرو قرار گرفته و با توجه به سرعت خودرو و زاویه غربیلک فرمان ، کامپیوتر تشخیص می دهد که 50 میلی ثانیه دیگر چرخ عقب سمت راننده داخل این چاله خواهد افتاد ، کامپیوتر به دمپر چرخ عقب سمت راننده دستور می دهد که 50 میلی ثانیه دیگر با توجه به شکل منحنی چاله ، پایین رفته و بالا بیاید در این صورت سیستم تعلیق اجازه نمی دهد که بدنه ماشین کوچکترین انحرافی به سمت چپ ، راست ، بالا یا پایین داشته باشد.

دمپرهای فعال که وظیفه فنر و کمک فنر را انجام می دهند ، انواع مختلفی دارند ، الکتروپنوماتیک ، برقی و الکترومگنتیک پر کاربردترین و مرسوم ترین آنها می باشند ، این دمپرها نه تنها وظیفه فنر و کمک فنر را انجام می دهند بلکه بسیار هوشمندانه و سریع عمل می کنند و می توانند در سریع ترین زمان ، چرخ را بالا و یا پایین ببرند ، یک نوع از این دمپرها را در شکل زیر مشاهده می کنید ، کامپیوتر سیستم تعلیق فعال (شماره 2) انرژی سیستم تعلیق را از منبع تغذیه مخصوص تعلیق فعال (شماره 1) دریافت می کند و دستورات لازم را به الکترموتور دمپر فعال (شماره 4) می دهد یعنی به الکترو موتور می گویند در چه زمانی و چه مقدار از راست به چپ و یا از چپ به راست بچرخد ، قطعه شماره 3 ، چرخش الکتروموتور شماره 4 را به حرکت رفت و برگشتی تبدیل می کند و با این کار چرخ خودرو را بالا یا پایین می برد. (فلش شماره 5)

دمپرهای برقی (الکترونیکی) تعلیق فعال ماشین

در تصویر متحرک زیر ، عملکرد این دمپرها را به صورت ساده شده ، مشاهده می کنید.

شکل ساده شده ی عملکرد دمپر برقی در تعلیق فعال

تعلیق فعال همانگونه که اشاره شد بسیار جذاب و شگفت انگیز می باشد و قابلیت ها و امکانات فراوانی را ایجاد می کند ، امکانات یک تعلیق فعال بستگی به برنامه ریزی کامپیوتر آن دارد ، همانطور که شما می توانید برنامه های کاربردی مختلفی در کامپیوتر خود نصب کنید ، طراحان سیستم تعلیق فعال نیز می توانند برنامه های مختلفی به کامپیوتر آن بدهند تا کامپیوتر آنها را اجرا کند ، قابلیتی که گفته شد تنها یکی از برنامه های مرسوم در تعلیق خودروهای مجهز به تعلیق فعال می باشد ، تمام امکاناتی که در تعلیق نیمه فعال وجود دارد ، قطعا در تعلیق فعال نیز وجود خواهند داشت مانند قابلیت تنظیم دستی ارتفاع توسط راننده ، تنظیم اتوماتیک ارتفاع در صورت اضافه شدن بار و مسافر و همچنین با توجه به اسکن سطح خیابان و برنامه ریزی کامپیوتری برای عبور از ناهمواری های سطح خیابان ، نرمی و راحتی سرنشینان در تعلیق فعال به حدی باور نکردنیست که هیچ تعلیق نیمه فعال پیشرفته ای نمی تواند با آن رقابت کند.

امکانات شگفت انگیز دیگری که در تمام تعلیق های فعال وجود دارند ، حفظ پایداری کامل خودرو در تمام شرایط و عدم انحراف آن می باشد ، در شکل پایین ، نمای جلو و عقب دو خورو را می بینید که هر دو با سرعت زیاد درحال پیچیدن می باشند ، خودروی سمت راست دارای تعلیق فعال و خودروی سمت چپ دارای تعلیق غیرفعال می باشد ، عدم انحراف بدنه خودروی سمت راست باعث پایداری آن و مقاومت در برابر واژگونی می شود.

مقایسه بین سیستم تعلیق فعال و غیرفعال خودروها

از آنجایی که درک این عملکرد تعلیق فعال کمی سخت می باشد ، به تصویر زیر نگاه کنید ، در شکل زیر خودروی سمت راست دارای تعلیق غیر فعال و خودروی سمت چپ دارای تعلیق فعال می باشد.

فیلم مقایسه عملکرد تعلیق فعال با غیرفعال

قابلیت دیگری که در تمام تعلیق های فعال وجود دارد عدم انحراف بدنه خودرو به جلو در هنگام ترمزگیری و عدم انحراف خودرو به عقب در هنگام شتاب گیری می باشد ، در شکل پایین ، هر دو خودرو در حال شتاب گیری می باشند ، خودروی اول دارای تعلیق فعال (بدون انحراف در شتاب گیری) و خودروی دوم دارای تعلیق غیرفعال می باشد.

پایداری خودرو در شتاب گیری در صورت استفاده از تعلیق فعال

همانطور که اشاره شد برنامه ها و قابلیت های دیگری می توان به تعلیق فعال اضافه کرد و وظایف جدیدی را برای آن تعریف کرد ، مثلا کاهش ارتفاع خودرو در سرعت بالا جهت بهبود وضعیت آیرودینامیکی ، کاهش ارتفاع خودرو در هنگام نزدیک شدن مسافران ، برای سوارشدن راحت تر مسافر ، داشتن دکمه ای برای تنظیم شرایط تعلیق ، طبق انتخاب راننده ، مثلا حالت اسپرت ، آفرود ، رانندگی در اتوبان و ... قابلیت افزایش ارتفاع در سمتی از خودرو که سنسورهای تعلیق ، احتمال وقوع تصادف از آن سمت را می دهند !!! تعجب نکنید به شکل زیر نگاه کنید ، خودرویی با تعلیق فعال را مشاهده می کنید که در تست تعلیق قرار دارد ، جعبه ای زرد رنگ را با سرعت زیاد از سمت چپ تصویر به خودرو نزدیک می کنند (برای جلوگیری از برخورد جعبه زرد به خودرو مانع سفید را قرار داده اند.) سمت چپ خودرو قبل از برخورد جعبه بالا آمده تا در صورت تصادف جعبه از سمت چپ ، آسیب به سرنشینان سمت چپ خودرو کمتر بشود.

عملکرد تعلیق فعال در تصادف از بغل

ویژگی باور نکردنی و ابتکاری (و البته غیرکاربردی) دیگری که می توان در خودروی دارای تعلیق فعال نصب کرد ، قابلیت پرش از روی موانع می باشد ، کامپیوتر تعلیق را می توان طوری برنامه ریزی کرد که وقتی به مانع بزرگی در جلوی ماشین برخورد کرد ، تمام سعی خود را بکند و از تمام قدرت دمپرها استفاده کند تا خودرو ، از روی آن مانع بپرد ، مانند شکل زیر.

پرش خودرو با استفاده از سیستم تعلیق فعال

 برچسب هاtag

sixth ll

لیست کامل مطالب

بالا
پایین