سیستم ترمز کمکی EBA یا BAS یک سیستم جبرانی در سیستم ترمز خودرو و در واقع سیستمی برای اصلاح طریقه ترمز کردن راننده در هنگام مواجهه با خطر و اقدام به ترمزگیری شدید جهت استفاده از حداکثر نیروی ترمز است.
بسیاری از رانندگان هنگام مواجهه با خطر و اقدام به ترمزگیری سریع ( مثلا هنگام دیدن یک عابر به صورت ناگهانی وسط خیابان ) از تمام نیروی ترمز استفاده نمی کنند و در واقع پدال ترمز را با حداکثر نیرو فشار نمی دهند. (این مشکل به پیش ذهنی رانندگان از سیستمهای ترمز قدیمی و بدون ABS می گردد چون در سیستمهای قدیمی، رانندگان جهت جلوگیری از قفل شدن چرخها ترمز را با تمام نیرو فشار نمیدادند در حالیکه خودروهای مجهز ABS از این نظر مشکلی ندارند و هنگام مواجهه با خطر ،شما باید پدال ترمز را با حداکثر نیرو فشار بدهید تا بتوانید از تمام قدرت ترمز استفاده کنید چرا که ABSجلوی قفل شدن چرخ ها را می گیرد.)
جهت اصلاح نقیصه فوق ( که در حقیقت خطای راننده است نه مشکل سیستم ترمز ) سیستم EBA با نظارت بر طریقه و میزان فشار دادن پدال ترمز در حقیقت مواقع بحران و خطر را تشخیص می دهد.( به این معنی که وقتی شما در کسری از ثانیه پدال ترمز را مثلا به صورت ناگهانی به میزان 60% کورس پدال فشار بدهید ،سیستم متوجه وضعیت خطر و ترمز اضطراری می شود ) در صورت حس کردن وضعیت اضطراری سیستم ،فشار هیدرولیک ترمز را تا میزان حداکثر ممکن بالا می برد و اینکار دقیقا مثل این است که شما پدال را با تمام قدرت ممکن فشار داده اید.
این عمل موجب استفاده از حداکثر قدرت سیستم ترمز می شود و طول طی شده برای توقف جهت رانندگان معمولی به میزان زیادی کوتاهتر می شود. اگر در حین عمل ترمزگیری شما فشار بر روی پدال را کم کنید سیستم همچنان ترمز را با حداکثر نیرو مورد استفاده قرار می دهد تا وقتی که راننده پای خود را از روی ترمز به طور کامل بردارد. (این مورد جهت حفظ فشار ترمز در صورت خطای راننده می باشد و در بعضی از سیستم ها فشار ترمز را تا زمانی که شما نیروی روی پدال رابه 10 یا 20درصد حداکثر فشار ،کاهش بدهید به میزان حداکثر عمل می کند و بعد از رسیدن به میزان گفته شده از مدار خارج می شود.)
در صورتی که شما فشار روی پدال را تدریجا اضافه کنید و ترمز گیری شما ناگهانی نباشد ( مثلا" در مدت 2 ثانیه فشار روی پدال را از حداقل به حداکثر برسانید مانند ترمزگیری درون پیج ) سیستم وارد مدار نشده و می توان گفت در صورت استفاده ی حرفه ای از ترمز ،این سیستم در عملکرد ترمز دخالت نمی کند.
خودروسازان اين سيستم را با نام های EBA و یا BAS نامگذاری می کنند.
در شکل زیر تفاوت دو حالت استفاده نکردن از این سیستم (شکل مات ماشین) و حالت استفاده از این سیستم (شکل واضح ماشین) را در ترمز گیری ناگهانی می بینید.
برچسب ها