ترمز کاسه ای از نظر ظاهر و عملکرد کمی با ترمز دیسکی تفاوت دارد ، در شکل زیر شکل ترمز کاسه در سمت چپ (بدون کاسه ترمز) و ترمز دیسکی (سمت راست) را مشاهده می کنید ، ترمز دیسکی از دیسک ترمز و کالیپر ترمز تشکیل شده و ترمز کاسه ای از کاسه ترمز تشکیل شده که متحرک می باشد و اجزای ثابت ترمزگیری داخل کاسه و متصل به قاب ثابت چرخ می باشند.
ترمز کاسه ای دارای چرخ ترمز کاسه شکل مانند می باشد که محل نصب آن دقیقا با محل نصب دیسک ترمز یکی می باشد و پس از نصب کاسه ترمز ، رینگ چرخ بر روی آن قرار می گیرد و با پیچ چرخ سفت می شود ، پس کاسه همراه سایر قسمت های متحرک چرخ می چرخد و می توانیم با اجزای ثابت ترمز در داخل کاسه به بدنه داخلی کاسه ، نیرو وارد کنیم و از سرعت چرخ بکاهیم. در شکل زیر ، کاسه ترمز در چرخی که مجهز به ترمز کاسه ای می باشد را مشاهده می کنید. (در شکل زیر رینگ و لاستیک باز شده اند)
اگر کاسه ی چرخ را جدا کنیم ، شاهد شکل زیر خواهیم بود که اجزای ترمزگیری را نشان می دهد ، در ادامه به روش کار این اجزا و قطعات پی خواهید برد.
به شکل زیر نگاه کنید ، اجزای ثابت ترمزگیری با شماره های 1 تا 3 نشان داده شده اند و شماره 4 کاسه ترمز را نشان می دهد ، اگر روغن ترمز با فشار زیاد به لوله های ترمز قهوه ای رنگ ، ارسال شود ، مجموعه سیلندر و پیستون های ترمز که با رنگ آبی نشان داده شده اند ، کفشک های ترمز خاکستری رنگ چپ و راست را به ترتیب به سمت چپ و راست حرکت داده و لنت های قرمز رنگ متصل به کفشک ها به قسمت داخلی کاسه ترمز شماره 4 فشار وارد کرده و سرعت کاسه ترمز را کاهش می دهند ، در شکل زیر ، هنوز روغن ترمز با فشار زیاد وارد لوله های ترمز قهوه ای نشده و بنابراین فضای خالی بین لنت ها قرمز و کاسه چرخ شماره 4 وجود دارد و بنابراین فعلا عمل ترمزگیری انجام نشده است ، در شکل زیر ، سیلندر پیستون بالای با شماره 1 ، کفشک سمت چپ با شماره 2 و لنت سمت چپ با شماره 3 مشخص شده اند.
در شکل زیر بر خلاف شکل بالا ، راننده ترمز می گیرد و روغن ترمز با فشار زیاد داخل لوله های ترمز جاری می شود و سیلندر پیستون های آبی ، کفشک ها را حرکت داده و لنت های ترمز به کاسه چرخ برخورد می کنند و این اصطکاک بین لنت و کاسه چرخ ، باعث کاهش سرعت کاسه چرخ می شود.
در ترمزهای کاسه ای تجهیزات دیگری علاوه بر تجهیزات گفته شده به کار می رود ، مثلا فنرهای مختلفی استفاده می کنند تا پس از اتمام عمل ترمزگیری ، این فنرها کفشک ها را به محل اولیه خود برمی گردانند ، تجهیزاتی برای تنظیم و ریگلاژ ترمز و ...
همچنین در بعضی از مکانیزم های ترمز کاسه ای به جای دو سیلندر و پیستون ترمز ، از یک سیلندر و پیستون استفاده می شود ، در شکل زیر همانطور که می بینید یک سیلندر و پیستون به کار رفته (شماره 1 و 2) ، کفشک ها با شماره 3 ، کاسه ترمز با شماره 4 ، لنت ترمز با شماره 5 ، مکانیزم تنظیم کفشک ها با شماره 6 و فنرهای برگرداننده ی کفشک ها با لکه های سبز مشخص شده اند.
برچسب ها