جستجوی مطالب سایت

نصب زه اطراف درب پراید

مراحل نصب اصولی زه اطراف درب پراید به صورت گام به گام و همراه تصویر و توضیحات مربوطه برای جلوگیری از افتادن زه ها و پایداری آنها به صورت دائم رو در این مقاله خواهید دید.

نصب زه پراید

قبل از مطالعه این مقاله توصیه می کنیم حتما مقاله  زه پراید  رو مطالعه کنید تا با انواع زه های پراید، تفاوت ها، مزایا و معایب هرکدوم آشنا بشید و طبق سلیقه خودتون مدل مناسب رو انتخاب کنید.

پس از انتخاب زه مناسب می تونید از این مقاله به عنوان راهنمای نصب تمامی مدل ها استفاده کنید.

مراحل نصب 4 مدل زه بوش دار عینا شبیه همدیگست و مراحل نصبشون هیچ فرقی با هم نمیکنه.

توی این مقاله، ما یک مدل زه بوش دارِ عریض با شبرنگ قرمز رو نصب می کنیم و شما اگه سایر مدل های بوش دار رو خریده باشید دقیقا همین کار و همین مراحل رو باید انجام بدید.

 قبل از اینکه وارد مراحل کار بشیم باید با مفهوم سلامت بدنه ماشین آشنا بشید.

این مفهوم نه تنها در نصب لوازم بدنه (از درب خودرو گرفته تا همین زه ماشین) به دردتون میخوره بلکه موقع خرید ماشین میتونید سلامت بدنه اون ماشین رو تا حدودی تشخیص بدید.

مفهوم سلامت بدنه ماشین چیست؟

 سلامت بدنه ماشین به دو عامل مهم بستگی داره: تصادف و پوسیدگی

کاری به مبحث پوسیدگی نداریم چون گستردست و ربطی به موضوع ما (برای نصب زه ماشین) نداره.

اما تصادف: وقتی قسمتی از ماشین شما دچار تصادف میشه اول رنگش آسیب می بینه و هرچقدر شدت تصادف (یا بهتر بگیم شدت برخورد) بیشتر باشه تاثیرات مکانیکی بر بدنه ماشین میزاره.

هرچقدر مهارت صافکار بیشتر باشه میتونه شرایط بدنه رو بیشتر به حالت اولیه برگردونه اما بعضی وقت ها به هر دلیلی (مثلا شدت آسیب بسیار زیاد یا مهارت کم صافکار) بدنه ماشین کاملا به حالت اولیه برنمی گرده.

اجازه بدید یک  مثال بزنیم.

اگه ماشین از سمت راننده برخورد داشته باشه ممکنه بعد صافکاری اثر خودش رو اینجوری بزاره که فاصله نقاط مختلف درب خودرو از ستون یا شاسی به یک اندازه نباشه.

به شکل زیر با دقت نگاه کنید و ببینید که فاصله بالای درب از جداره کناری ستون ماشین به یک اندازه نیست.

اثرات تصادف در بدنه ماشین

 برای نصب زه اطراف درب پراید و هر ماشین دیگه ای هم ما باید به سلامت بدنه و این فاصله ها دقت کنیم تا زه رو در جای مناسب نصب کنیم.

قبل از نصب زه های ماشین تا جای ممکن باید ایرادت بدنه برطرف بشه و درب ها ریگلاژ بشه.

ممکنه هرچقدر تلاش بشه آخرش هم بعضی از قسمت های درب ریگلاژ نشه (چون مثلا در ماشین یا ستون تغییر شکل دائم داده و از هر طرف که ریگلاژ بشه از طرف دیگه خراب میشه و امکان نداره هر چهار طرف در به طور کامل اصلاح بشه)

مثلا توی شکل زیر، اثر عدم ریگلاژ درب ها رو می بینید که باعث شده بین درب عقب و جلوی خودرو فاصله یکسانی وجود نداشته باشه.

اثرات تصادف درب ماشین

حالا چرا این ایراد بدنه رو در این مقاله که مربوط به نصب زه در پراید میشه آوردیم؟

چون این ایراد ممکنه مشکلاتی از جمله موضوع بحث مارو ایجاد کنه و اون مشکل، گیرکردن زه به درب ماشینه.

گیرکردن زه به درب پراید

اگه ایرادات بدنه ماشین رو در نظر نگیریم و زه رو دقیقا وسط درب نصب کنیم و یا زه ها روی ماشین نصب باشن و این ایرادات به وجود بیاد کم کم با صحنه هایی مشابه صحنه زیر روبرو میشیم.

گیر کردن زه پراید به درب

عکس بالا (تصویر 1) نشون میده که فاصله و در واقع یک درز غیر طبیعی بین درب های جلو و عقب وجود داره و این درز غیر طبیعی باعث میشه موقع باز و بسته شدن درب عقب، زه به گوشه درب جلو گیر کنه (عکس بالا تصویر شماره 2) کم کم آسیب ببینه و در نهایت کنده بشه.

البته همیشه ایرادات بدنه باعث گیرکردن زه به درب پراید نمیشه بلکه ممکنه به خاطر شل شدن چسب خود زه هم باشه.

شل شدن چسب دوطرفه (که به صورت فابریک) بر روی زه پراید قرار داره باعث میشه تا زه از درب فاصله بگیره و همین فاصله باعث میشه موقع باز و بسته کردن درب، زه به درب گیر کنه و کم کم کنده بشه مثل تصویر زیر.

شل شدن و کنده شدن زه درب پراید

عکس بالا (تصویر 1 فلش های زرد) فاصله بین زه و درب رو (در اثر شل شدن چسب های بخش بالایی زه) نشون میده که در نهایت باعث تخریب قسمت جلویی زه (در اثر برخورد با گلگیر جلو هنگام باز و بسته کردن درب جلو) میشه و در این حالت هم زه به مرور زمان به صورت کامل کنده میشه.

اجازه بدید در عکس زیر، این موضوع رو بهتر نشون بدیم، در عکس پایین (تصویر 1) همون زه تصویر بالای رو از نمای دیگه نشون میده که در اثر شل شدن چسب های قسمت بالاش از درب فاصله گرفته (که با فلش زرد نشون دادیم) و در عکس پایین (تصویر 2) زه درب عقب رو می بینیم که به خاطر چسبندگی مناسب به درب (که با فلش سبز نشون دادیم) موقع باز و بسته شدن هیچ آسیبی ندیده.

چسباندن زه به درب پراید

با توجه به مطالبی که گفتیم، این دو مورد رو باید در نصب زه پراید در نظر داشته باشید:

   1- نصب زه باید با درنظر گرفتن ایرادات بدنه باشه و جایی نصب بشه که موقع باز و بسته شدن درب، لای درب ها گیر نکنه.

   2- زه پراید باید به طور کامل به درب بچسبه و فاصله ای نداشته باشه تا به درب جلویی گیر نکنه.

پس اگه در ادامه مراحل نصب گفتیم جای مناسب زه رو پیدا کنید بدونید منظورمون اینه که باید با چسب نواری به صورت موقت نصب کنید و درب ها را با سرعت باز و بسته کنید تا مطمئن بشید که هیچ کدوم از زه ها به همدیگه برخوردی ندارن و لای هیچ کدوم از درب ها گیر نمی کنن.

 اولین مرحله نصب، کندن زه های قدیمیه.

جداکردن زه های قدیمی پراید

 کندن زه های شل کار سختی نیست و با فشار دست به راحتی کنده میشن ولی برای جداکردن زه هایی که کاملا چسبیدن باید مراقبت کنید آسیبی به بده وارد نشه.

راحت ترین کار اینه که با کاردک نیز و نازک به داخل چسب های دوطرف نفوذ کنید و به آرامی پیشروی کنید، موظب باشید موقع پیشروی، روی بدنه ماشین خط نیفته و همه چیز تحت کنترل شما باشه مثل شکل زیر.

جداکردن زه های پراید

یک عدد از این کاردک ها در پک کامل  انواع زه بوش دار پراید  قرار دادیم و می تونید از اون استفاده کنید.

بعد از کندن تمام زه ها نوبت به تمیزکردن جای زه ها روی بدنه میرسه.

اصلاح جای زه روی بدنه

 برای اصلاح جای زه روی بدنه خیلی باید دقت کنید تا خط و خش روی بدنه ایجاد نشه در غیر این صورت باید خط و خش هارو با قلم خشگیر از بین ببرید چون حتی اگه توی دید هم نباشن (یعنی پشت زه های نو قرار بگیرن) به مرور زمان باعث زنگ زدن درب میشن.

به عکس زیر نگاه کنید، به طور کلی چسب های دو طرف رو می تونید با همون کاردکی که در اختیارتون قرار می دیم (تصویر شماره 1) مقدار کمی بلند کنید و بعد با دست کل اون رو جدا کنید (تصویر شماره 2)، اگه قبلا از چسب قطره ای هم استفاده کردید میتونید با استفاده از سیم چین (تصویر شماره 3) گلوله های چسب رو جدا کنید.

اصلاح جای زه روی بدنه

البته جداکردن گلوله های چسب معمولا جای خودشون رو میزارن و رنگ اون قسمت رو همراه خودشون جدا می کنن.

پیشنهاد ما اینه که کلا این مرحله رو بی خیال بشید، از یک طرف باید حواستون به رنگ باشه از یک طرف دیگه به شدت زمانبره و کار سختی هم هست.

اگه از انواع زه های بوش دار پراید استفاده کردید میتونید بی خیال این مرحله بشید (البته اگه چسب های دو طرفه ضخیم کنده بشن زه، قشنگتر میشینه روی بدنه، ولی باز هم ضرورتی نیست) ولی اگه از زه های معمولی چسبی استفاده می کنید بهتره حوصله کنید و جای چسب هارو با استفاده از حلال مخصوص چسب دو طرفه از بین ببرید و سپس جای حلال هارو بشورید تا آسیبی به رنگ ماشین شما نرسه (هرچند به احتمال زیاد آسیب میرسونه باید هنگام خرید حلال های صنعتی از فروشنده درباره آسیب به رنگ ماشین سوال کنید) این حلال ها برای پوست و سیستم تنفس شما هم مشکل سازه به همین دلیل توصیه می کنیم یک بار برای همیشه از زه های بوش دار استفاده کنید تا بتونید بی خیال این مرحله بشید.

بریم سراغ مرحله بعدی.

نصب موقت زه روی درب

در این مرحله (و البته تمام مراحل گفته شده) بهتره یک صندلی کوچک داشته باشید.

روی صندلی بشینید، محلی رو برای نصب زه انتخاب کنید، با دو پای خود، زه رو به بدنه فشار بدید تا در جای خود ثابت بشه.

 

نصب موقت زه روی درب پراید

در این حالت دست های شما آزاده و می تونید با استفاده از چسب نواری، عقب و جلوی زه به صورت موقت به بدنه محکم کنید.

برای این کار، چسب نواری رو باز کنید و در قسمت بالای زه، روی بدنه بچسبونید (عکس پایین تصویر 1) سپس چسب رو به پایین زه، روی بدنه ادامه بدید و با استفاده از کاردک، چسب رو قطع کنید. (عکس پایین تصویر 2)

اتصال موقت زه به درب

وقتی عقب و جلوی زه رو موقتا با چسب نواری اتصال دادید می تونید پای خودتون رو بردارید (چسب های زده شده باید طوری باشد که پس از برداشتن پاها، زه ها جابه جا نشن)

در نظر داشته باشید که همه زه ها رو با چسب نواری متصل کنید چون در مرحله تست محل زه ها، باید تمام زه ها در جای خودشون به صورت موقت نصب شده باشن.

تست محل نصب زه

اکنون باید محل زه ها رو کنترل کنید تا متوجه بشید این محل مناسب هست یا نه.

برای ایم کار باید درب های ماشین رو ابتدا به آرامی و سپس به سرعت باز و بسته کنید، یک بار درب جلو، یک بار درب عقب، یک بار هر دو درب ... تمام شرایط باید امتحان بشه تا مطمئن بشید تحت هیچ شرایطی زه ها به هم برخورد نمی کنن و جای انتخاب شده مناسبه.

اگه کوچکترین برخوردی دیدید باید جای زه رو عوض کنید و مجدد امتحان کنید.

به عنوان مثال، شکل زیر، درب جلوی ماشین رو نشون میده که زه به صورت موقت روی اون نصب شده و می خوایم برخوردش رو با گلگیر جلو تحلیل کنیم، مراحل بازکردن درب، در تصویر 1 تا 4 نشون داده شده و همونطور که می بینید هیچ گونه برخوردی صورت نمی گیره.

محل نصب زه درب جلوی پراید

هرچقدر فاصله نوک زه از گلگیر بیشتر باشه بهتره.

حالا اگه دیدیم نوک زه و گلگیر (موقع باز و بسته کردن درب) به هم برخورد کردن یا فاصلشون خیلی کم بود باید زه رو عقب تر بیاریم، منتها عقب آوردن زه ممکنه باعث برخورد زه عقب با زه جلو، موقع باز و بست درب عقب بشه، اگه این اتفاق افتاد باید زه عقب رو هم عقب تر ببریم تا این مشکل هم کاملا برطرف بشه.

شکل زیر، چک کردن باز و بست درب عقب و عدم برخورد زه درب عقب به زه درب جلو رو نشون میده.

محل نصب زه درب عقب پراید

معمولا هرچقدر ایرادات درب شما بیشتر باشه باید زه ها عقب تر نصب بشن.

وقتی محل مناسب تمام زه ها پیدا شد حالا نوبت سوراخکاری میرسه.

سوراخکاری درب های پراید

 سوراخکاری باید با مته ای انجام بشه که اندازه اون با اندازه پیچ های مخصوص متناسب باشه و ما این مته به همراه تمام پیچ و واشرهای مخصوص رو در پک کامل تمام زه های سوراخدار ارائه می دیم و در بسته بندی اونها قرار داره.

سوراخکاری نیروی زیادی نمی خواد و میتونه با دریل یا حتی پیچ گوشتی شارژی انجام بشه (که ما با پیچ گوشتی شارژی انجام دادیم)

با یک دست خودتون زه رو نگه دارید تا موقع سوراخکاری تکون نخوره و با دست دیگه، دریل رو هم راستای سوراخ زه قرار بدید تا بدنه رو سوراخ کنه (عکس پایین تصویر شماره 1) و پس از ایجاد اولین سوراخ، پیچ مخصوص به همراه واشر مخصوص (که همراه محصول به تعداد سوراخ های زه تحویل داده میشن) رو در راستای سوراخ قرار بدید و سفتش کنید تا انتهای زه به بدنه محکم بشه (عکس پایین تصویر شماره 2)

سوراخکاری بدنه پراید برای نصب زه

 تو این مرحله، چند نکته رو باید مدنظر قرار بدید:

   1- موقع سوراخکاری، شیشه های ماشین بالا باشه تا وقتی درب کاملا سوراخ شد و مته تا انتها رفت ناگهان به شیشه برخورد نکنه.

   2- اول، ابتدا و انتهای زه رو سوراخ کنید و پیچ هاشو سفت کنید سپس سایر سوراخ ها (در وسط زه) رو ایجاد کنید تا ریسک تکون خوردن زه موقع سوراخکاری کمتر بشه.

   3- به طور کلی سوراخکاری (با هر مدل دریل ستونی، خانگی و ...) با استفاده از دستکش های کار بسیار خطرناک بوده و سالانه حوادث بسیاری به وجود میاره پس برای سوراخکاری از دستکش استفاده نکنید.

بعد از این مرحله میتونید چسب های نواری رو جدا کنید و کار تقریبا تمام شده.

زه پراید با درپوش یا بدون درپوش

یکسری درپوش پلاستیکی (به تعداد بوش های تمام زه ها) در محصول قرار داره که میتونید ازشون استفاده کنید چون صرفا جنبه زیبایی داره و قطعه ضروری نیست.

شکل زیر، تصویر ماشین با و بدون این درپوش ها رو نشون میده.

زه بوش دار پراید

اگه تصمیم گرفتید درپوش هارو نصب کنید باید از یک صافکار بخواید با استفاده از جوشکاری پلاستیک، این درپوش هارو سر جای خودشون سفت کنه.

اگه به جوشکار پلاستیک دسترسی نداشتید میتونید از چسب قطره ای هم استفاده کنید که در بسته بندی محصول قرار دادیم.

البته توصیه ما استفاده از جوشکاری پلاستیکه تا کار به صورت اصولی انجام بشه ولی به هر صورت برای افرادی که دسترسی ندارن، سه عدد چسب قطره ای هم در محصول قرار دادیم.

برای اینکه دست شما چسبی نشه یک جفت دستکش کار هم در بسته بندی محصول قرار دادیم.

روش کار به این صورته که چسب های قطره ای باید به اندازه مناسب داخل درپوش و روی برآمدگی های اون تزریق بشه و سپس روی بوش های زه قرار بگیره (عکس پایین، تصویر 1) درپوش رو کمی بچرخونید تا جای فیت شدن کامل اون رو پیدا کنید سپس فشار بدید تا سفت بشه.

نصب زه پراید با درپوش

اگه چسب، به اندازه مناسب داخل درپوش ریخته بشه (شکل بالا تصویر 2) نیازی به تمیزکاری نداره ولی اگه زیادی روی درپوش بریزید روی زه جاری میشه (که البته مشکل خاصی نیست اگه به بدنه نرسه) و میتونید قبل از رسیدن چسب به بدنه، چسب رو با دستمال مناسب پاک کنید (عکس بالا تصویر 3 پس از تمیزکاری با دستمال رو نشون میده)

رسیدیم به آخرین مرحله که البته این هم ضروری نیست ولی ممکنه افرادی بخوان انجام بدن.

اتصال چسب های دوطرفه زه پراید

ممکنه بعضی ها بخوان از چسب دو طرفه بالای زه استفاده کنن.

به عکس پایین نگاه کنید، برای این کار ابتدا با نوک کاردک، از پایین و گوشه زه، روکش چسب دو طرفه رو جدا کنید (تصویر 1)، بعد از اینکه نوک روکش جدا شد (تصویر 2)، با استفاده از سیم چین، نوک روکش رو بگیرید (تصویر 3) و با سمت بالا بکشید تا روکش کاملا جدا بشه (تصویر 4)، سپس قسمت بالای زه رو به بدنه فشار بدید تا محکم به بدنه بچسبه (تصویر 5)

اتصال چسب دوطرفه زه پراید

این مرحله رو میتونید برای تمام زه های عقب و جلوی خودرو انجام بدید. 

sixth ll

لیست کامل مطالب

بالا
پایین