belt and pulley 01

اگر موتورهای احتراق داخلی را از نمای جلو مشاهده کنید ، شاهد تعداد زیادی تسمه و چرخ تسمه ( یا همان پولی ) خواهید بود.

در شکل زیر ، نمای جلوی یک موتور احتراق داخلی را می بینید.

belt and pulley 02

قبل از ادامه مطلب ، می بایست راجع به پولی و تسمه بیشتر بدانید. بنابراین ابتدا بر روی لینک زیر کلیک کنید تا با عملکرد پولی و تسمه ، آشنایی کامل پیدا کنید. سپس ادامه مطالب این صفحه را مطالعه کنید.

مبحث کلی پولی و تسمه.

همانطور که از مبحث کلی پولی و تسمه آموختید ،  اگر فاصله دو محور ، زیاد باشد و همچنین انتقال قدرت مورد نیاز کم باشد ، برای ارتباط بین آن دو محور ، از پولی و تسمه استفاده می کنند.

در یک نمونه موتور خودرو ، باید قدرت و گشتاور از طریق فلایویل به گیربکس و چرخ ها برسد تا خودرو حرکت کند ، ولی سیستم های دیگری نیز وجود دارند که باید نیروی خود را میل لنگ خودرو بگیرند ، مانند سیستم تولید برق ، پمپ روغنکاری موتور خودرو ، پمپ آب مورد نیاز برای خنک کاری موتور و... 

از آنجا که این سیستم های نامبرده شده نیاز به گشتاور کمتری ( نسبت به گیربکس ) دارند و هر کدام از آنها در قسمتی از موتور قرار می گیرند و در نتیجه ، فاصله هر کدام از آنها ، از میل لنگ خودرو زیاد است ، می توان این سیستم ها را با استفاده از تسمه هایی با طول زیاد به کار انداخت.

در شکل زیر ، انتقال قدرت به سیستم های خودرو توسط تسمه و پولی ، نشان داده شده است.

belt and pulley 03

همانطور که می بینید هرچقدر هم که فاصله سیستم های مختلف خودرو تا میل لنگ زیاد باشد ، با تسمه به راحتی می توان قدرت و گشتاور را منتقل نمود.

در شکل زیر ، تک تک اجزایی که نیروی خود را توسط تسمه ، از میل لنگ میگیرند را مشاهده می کنید ، هرکدام از اجزا در ابتدای محورشان ، دارای پولی می باشند. هر تسمه ، نیرو را از پولی میل لنگ گرفته و به یک یا چند پولی دیگر منتقل می کند.

belt and pulley 04

در ادامه به توضیح هر کدام از این اجزا می پردازیم.

1- پمپ هیدرولیک فرمان : با گردش این پمپ ، فشار لازم برای روغن هیدرولیک فرمان تامین می شود.

2- کمپرسور کولر : با گردش این کمپرسور ، فشار لازم برای گاز سرماساز کولر خودرو ، فراهم می شود.

3- آلترناتور : آلترناتور خودرو ، در واقع یک ژنراتور کوچک است که برق مورد نیاز خودرو را تامین می کند.

شل شدن یا پاره شدن هر تسمه ، باعث عدم کارکرد صحیح قسمت هایی می شود که توسط آن تسمه نیرو و انرژی می گرفتند.برای سفت بودن تسمه معمولا از تسمه سفت کن استفاده می شود که با استفاده از یک پولی هرزگرد ، تسمه را به طرف پایین فشار می دهد تا تسمه ، سفتی مورد نیاز را داشته باشد.

در شکل بالا تسمه سفت کن را نیز مشاهده فرمودید.

یکی از مهمترین تسمه ها ، تسمه تایم می باشد ( در بعضی خودروها به جای تسمه از زنجیر استفاده می کنند که به آن زنجیر تایم می گویند ) تسمه تایم ، با توجه به گردش میل لنگ ، زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها را تعیین می کند.

در شکل زیر ، همه تسمه ها به جز تسمه تایم حذف شده تا تسمه تایم را بهتر مشاهده کنید. البته در بخش سیستم تایمینگ ، با این سیستم بیشتر آشنا خواهید شد.

belt and pulley 05

بالا
پایین