crankshaft 00

میل لنگ خودرو وظیفه دارد نیروی چرخشی مورد نیاز برای حرکت خودرو را تامین کند . میل لنگ نیروی خود را از شاتون دریافت می کند و شاتون نیز نیروی خطی را از پیستون خودرو می گیرد.

در شکل زیر ، یک مدل میل لنگ خودرو را مشاهده می کنید.

crankshaft 01

قبل از اینکه به تشریح قسمت های مختلف میل لنگ بپردازیم ، شما می بایست با مبحث یاتاقان لغزشی ، لنگ و بالانس که در بخش اجزا محرک قرار داده شده  آشنا باشید. جهت آشنایی با اجزا محرک ، اینجا کلیک کنید.

اگر با مباحث بالا آشنا شده اید اکنون می توانید اجزای مختلف میل لنگ و وظیفه هر کدام را بشناسید.

به طور کلی میل لنگ از سه قسمت تشکیل شده است.

1- یاتاقان های اصلی و لنگ

2- وزنه های متعادل کننده ( بالانس کننده )

1- ابتدا یاتاقان های موجود در میل لنگ را تشریح می کنیم.

همانطور که از مبحث یاتاقان ها آموخته اید ، یاتاقان ها ، امکان حرکت و لغزش شفت و بوش ، داخل یکدیگر را فراهم می کنند. میل لنگ برای گردش خود باید بر روی یاتاقان قرار بگیرد تا امکان گردش پیدا کند ؛ همانطور که می دانید در صنعت ، هر جسمی که می چرخد ، باید بر روی یاتاقان باشد در غیر این صورت امکان چرخش ندارد. میل لنگ که در بدنه سیلندر ( بلوک سیلندر ) قرار می گیرد ، بر روی یاتاقان بلوک سیلندر قرار می گیرد ، منظور از یاتاقان اصلی میل لنگ ، یاتاقانی می باشد که میل لنگ ، توسط  آن یاتاقان می تواند بر روی بدنه سیلندر چرخش کند. و منظور از یاتاقان های لنگ ، یاتاقان هایی هستند که اتصال و چرخش میل لنگ و شاتون به یکدیگر را امکان پذیر می کنند ، همانطور که می دانید شاتون ها نیروی لازم برای چرخش را به میل لنگ منتقل می کنند ، شاتون ها با ایجاد نیرو و همچنین گردش ، حول یاتاقان های لنگ میل لنگ ، باعث گردش میل لنگ می شوند. این یاتاقان ها از این جهت به یاتاقان های لنگ نامگذاری می شوند چون خارج از محور اصلی میل لنگ قرار دارند. در شکل زیر یاتاقان اصلی میل لنگ با فلش سبزرنگ و یاتاقان های لنگ با فلش قرمز مشخص شده است.

crankshaft 02

نکته :در یاتاقان لغزشی ، به قسمتی از بدنه یاتاقان ، که شفت روی آن سوار می شود بوش یاتاقان یا برای سادگی همان یاتاقان گفته می شود. همچنین به قسمتی از شفت که داخل بوش یاتاقان ، گردش می کند نیز قسمت یاتاقانی شفت گفته می شود که آن هم برای سادگی و رعایت اختصار یاتاقان نامیده می شود. بنابراین در نهایت به قسمتی از میل لنگ که روی بدنه سیلندر لغزش میکند ، یاتاقان گفته شده و همچنین به قسمتی از بلوک سیلندر که میل لنگ ، روی آن لغزش می کند نیز یاتاقان گفته می شود.

 در شکل زیر ، میل لنگ سوار شده بر روی یاتاقان بلوک سیلندر را مشاهده می کنید. ( آن چیزی که مشاهده می کنید ، کف بلوک سیلندر می باشد.)

crankshaft 03

در بحث مربوط به اجزای محرک ( یا همان متحرک ) به نحوه به وجود آمدن گشتاور صحبت کردیم ، گشتاور یک مدل نیروی چرخشی می باشد که از نیروی خطی به وجود آمده ، به عنوان مثال ، شما جهت باز و بسته کردن درب های منزل ، ماشین و... باید نیروی عمود به طول درب وارد کنید ، این نیروی عمودی در طول درب ، باعث گردش درب می شود و شما به همین راحتی نیروی عمودی و خطی ( در راستای یک خط ) دستتان را به نیروی گردشی ، چرخشی و یا به گشتاور تبدیل کردید.

در میل لنگ نیز همین اتفاق می افتد ، نیروی خطی وارد شده از شاتون ، در طول میل لنگ ، باعث چرخش میل لنگ حول محورش شده و گشتاور و یا همان نیروی گردشی به وجود می آید. در شکل زیر ، وارد شدن نیروی خطی از پیستون به شاتون و تبدیل آن به گشتاور را مشاهده می کنید. نیروی خطی در پیستون و گشتاور در میل لنگ ، با فلش های سبز ، نشان داده شده است.

motive parts 11

یاتاقان های میل لنگ نیز مانند سایر یاتاقان ها ، می بایست دائما روغن کاری شوند ، در رابطه با روغن کاری میل لنگ ، در مبحث روغن کاری موتور خودرو ، به تفصیل نگارش شده و در اینجا به آن ، اشاره ای نمی کنیم.

2- وزنه های متعادل کننده ( بالانس کننده ) : وزنه های متعادل کننده وظیفه بالانس کردن میل لنگ را بر عهده دارند.

همانطور که در مبحث اجزا محرک اشاره شد ، هر جسمی که می چرخد می بایست بالانس شود ، برای بالانس کردن اجسام چرخان ، می بایست وزن تک تک قسمت های مختلف جسم را حول محور چرخش آن به صورت یکسان تقسیم کنیم تا نیروی گریز از مرکز تولید نشود چرا که در صورت ایجاد نیروی گریز از مرکز ، فشار بسیار زیادی به یاتاقان های وارد می شود و باعث خرابی سریع آنها می شود ، به علاوه ، نیروی گریز از مرکز ، باعث ایجاد لرزش های شدید در یاتاقان ، پایه ی یاتاقان ، جسم چرخان و سایر اجزای متصل به آنها می شود.

برای درک بهتر این موضوع به شکل زیر نگاه کنید ، استوانه ی توپری را مشاهده می کنید که چند قطعه کوچک زردرنگ در قسمت های مختلف آن نصب شده است. اگر استوانه ،  بدون قطعات زردرنگ بچرخد ، به علت تقسیم برابر وزن آن نسبت به محور چرخشش ، استوانه کاملا بالانس می باشد . ولی با وجود قطعات زردرنگ در قسمت های مختلف استوانه ، نیروی گریز از مرکز ، در محل نصب استوانه ها به وجود می آید که تمایل دارد ، استوانه را از محور چرخشش خارج کند ( این نیرو با فلش قرمز نشان داده شده است ) 

crankshaft 04

در تمامی میل لنگ ها به علت وجود یاتاقان های لنگ درخارج از محور میل لنگ ، نیروی گریز از مرکز شدیدی در میل لنگ ایجاد می شود ، برای جلوگیری از ایجاد این نیرو ، از وزنه هایی در مقابل یاتاقان های لنگ ، خارج از محور میل لنگ استفاده می کنند تا این وزنه ها ، نیروی گریز از مرکزی بر خلاف جهت نیروی گریز از مرکز ایجاد شده توسط یاتاقان های لنگ ایجاد کند و در نهایت این دو نیرو ، همدیگر را خنثی کرده و در نتیجه ، ارتعاش و فشار به یاتاقان ها در میل لنگ به وجود نمی آید.

در شکل زیر وزنه های متعادل کننده در میل لنگ نشان داده شده است.

crankshaft 05

اگر میل لنگ را از وسط ( از محورش ) به دو قسمت مساوی تقسیم کنیم ، وزن هر دو قسمت یکسان خواهد بود ، در شکل زیر ، میل لنگ یک سیلندر ، از وسط نصف شده و هر دو قسمت دارای وزنی مساوی می باشند.

crankshaft 06

همانطور که در تصاویر مشاهده کردید ، در ابتدا ، انتها و سایر قسمت های میل لنگ ، چرخ دنده ، چرخ زنجیر ، چرخ تسمه ، فلانچ و ... وجود دارد که از هر کدام برای ایجاد ارتباط میل لنگ با سایر قسمت های خودرو استفاده می شود. برای مثال پمپ روغن ، پمپ آب ، سیستم تایمینگ ، گیربکس و قسمت های دیگری از خودرو ، انرژی خود را از میل لنگ دریافت می کنند.

فلانچ ، دایره ای سوراخ دار می باشد که برای اتصال فلایویل به میل لنگ استفاده می شود ، به این صورت که با قرار دادن پیچ و مهره مشترک در طول سوراخ فلانچ و سوراخ فلایویل ، اتصالی قوی بین این دو قطعه برقرار می شود و انرژی پس از فلایویل به گیربکس و از آنجا به چرخ های خودرو منتقل می شود.

در شکل زیر ، فلانچ گیربکس (جهت اتصال به فلایویل) با رنگ زرد ، یاتاقان های اصلی با رنگ قرمز ، یاتاقان های لنگ با رنگ سبز نشان داده شده است.

crankshaft 07

در شکل زیر ، میل لنگ به همراه فلایویل نصب شده بر روی آن را مشاهده می کنید.

crankshaft 08

بالا
پایین