ASR system 09

 

سيستم TCS روی سيستم ABS نصب ميشود و از ايجاد لغزش تاير ، در هنگام شتاب گيری جلوگيری ميكند.

هرزگشتن چرخهای متحرک در هنگام حرکت بر روی سطوح یخ زده از مشکلاتی است که بیشتر رانندگان آنرا تجربه کرده اند،در شکل زیر ، هرزگردی چرخ های جلوی خودرو که بر روی یخ قرار گرفته را می بینید.

ASR system01

 مشابه همین مشکل در مورد اتومبیلهایی با موتورهای قوی حتی بر روی سطوح خشک نیز وجود دارد. در شکل زیر هرزگردی شدید چرخ های عقب خودروی قوی دیفرانسیل عقبی را می بینید که به علت شتاب زیاد آن به وجود آمده است.

ASR system 03ASR system 02

در خودروهای تک دیفرانسیل معمولی (دیفرانسیل آزاد) که گشتاور به هر دو چرخ منتقل میشود اگر یکی از چرخهای متحرک تماسی با سطح زمین نداشته باشد ویا بر روی سطوح یخ زده ، گلی یا شنی قرار گیرد ،آن چرخ آزادنه می چرخد و چرخ دیگربر روی زمین خشک در حالت سکون قرار میگیرد. در نتیجه خودرو ثابت می ماند .سکون چرخ دوم به این دلیل است که، به چرخی که اصطکاک بیشتری دارد گشتاور کمتری منتقل میشود و این ایراد اصلی دیفرانسیل های آزاد می باشد.

ASR system 05ASR system 04

سامانه کنترل کننده هرزگردی در خودرو های مدرن امروزی بوسیله کاهش نیروی موتور و تقسیم نیروی ترمز( مجهز به ABS ) به وسیله سنسور های سرعت که بر روی چرخها نصب شده ، اتومبیل را مهار می کند.
برای درک بهتر کاربرد
TCS ، در نظر بگیرید که پیش روی شما یک خیابان با شیبی ملایم قرار دارد و سطح این خیابان کاملا پوشیده از یخ یکدست و صاف می باشد. خاطر جمع باشید که امکان عبور از این خیابان با هیچ ترفندی به جز TCS میسرنیست .

ASR system 08

وقتی خودرو شما در این وضعیت قرار میگیرد به علت کاهش نیروی اصطکاک ،چرخهای متحرک شروع به هرزگردی می کنند در همین لحظه سنسورها این خبر را به واحد کنترل میدهند وبلافاصله همزمان با کاهش نیروی خروجی دیفرانسیل ، سامانه ABS هم وارد عمل میشود و برروی هر چرخ بطور جداگانه نیروی ترمز مورد نیاز را اعمال میکند در چنین شرایطی اتومبیل شما، استوارو بدونه هیچ گونه هرزگردی به حرکت خود ادامه میدهد.

همچنين در هنگامی كه يك چرخ در يك محيط كم اصطكاك (مثل برف،يخ ، شن و گل )گير كند،اين سيستم باعث ميشود چرخ ديگر حركت كرده و خودرو از آن شرايط خارج شود. اين عمل با اعمال ترمز در يك چرخ با كنترل قدرت موتور انجام می شود.

این اعمال بسیار شبیه به رفتارهای سامانه ESP می باشد ولی این دو سامانه همانطور که ملاحظه میکنید اهداف متفاوتی را دنبال میکنند.

در شکل زیر تفاوت سیستم ESP با سیستم TCS نشان داده شده.

تصویر اول ، خودروی مجهز به ESP را می بینید که در هنگام پیچ با اعمال ترمز به چرخ عقب سمت راست به حفظ تعادل خودرو در پیچ کمک می کند .(برای اطلاعات بیشتر درباره سیستم ESP اینجا کلیک کنید.)

ASR system 07

تصویر دوم ، خودروی مجهز به TCS را می بینید که با اعمال ترمز به چرخی که در گل فرو رفته(چرخ عقب سمت چپ در گل فرو رفته ) ، باعث می شود چرخ دیگر که بر روی سطح خشک قرار دارد چرخیده و اتومبیل بیرون بیاید.

ASR system 06

به طور کلی می توان وظایف سیستم TCS را این گونه بیان کرد.

1- سیستم TCS در مواقعی که شتاب خودرو زیاد شود از لغزش چرخ های محرک جلوگیری می کند.

2- این سیستم هنگام حرکت در جاده های لغزنده از هرز گردی چرخ های محرک جلوگیری می کند.

3- هنگامی که تعدادی از چرخ های خودرو در شن ، گل ، برف و یخ گیر افتاده باشد، کمک بزرگی در رهایی از آن شرایط می کند.

نکته:

سیستم TCS در آلمان و اکثر خودروهای آلمانی ، ASR نامیده می شود.

ASR=TCS

بالا
پایین