differential 01

هر خودرو دارای چهار چرخ می باشد و هر جفت چرخ را یک محور می گویند ، مثلا به جفت چرخ های جلو ، محور جلو و جفت چرخ های عقب محور عقب می گویند. وظیفه دیفرانسیل خودرو ، دریافت نیرو از میل گاردان یا گیربکس و انتقال آن به محور محرک یا همان یک جفت چرخ های محرک خودرو می باشد.

محور محرک ، محوریست که خودرو را به حرکت در می آورد ، یعنی نیروی تولید شده توسط موتور خودرو با چند واسطه ( واسطه ها مانند گیربکس ، کلاچ و ...) در نهایت به آن محور می رسد و با گردش چرخ های محور محرک ، باعث حرکت خودرو می شود.

در شکل زیر یک محور محرک را مشاهده می کنید که بر روی محور ، دیفرانسیل قرار دارد و دیفرانسیل ، نیروی چرخشی را از میل گاردان یا گیربکس گرفته و به چرخ های خودرو منتقل می کند.

differential 011

در شکل زیر یک مدل دیفرانسیل بدون محفظه نشان داده شده که نیرو را از میل گاردان می گیرد.

differential 02

میل گاردان علاوه بر انتقال نیروی چرخشی به هر دو چرخ محور محرک ، امکان حرکت چرخ ها با سرعت های متفاوت را امکان پذیر می کند؛ ایجاد امکان گردش چرخ ها با سرعت های متفاوت ، یکی از مهمترین وظایف دیفرانسیل می باشد ، اما چرا باید چرخ های محور محرک بتوانند با سرعت های مختلف بچرخند؟

برای درک ضرورت این موضوع به شکل زیر نگاه کنید. شکل زیر ، به صورت سه بعدی مسیر حرکت چرخ های یک محور را در هنگام پیچیدن خودرو با رنگ آبی نمایش می دهد و همانگونه که مشاهده می کنید ، مسیر طی شده توسط یک چرخ با مسیر طی شده توسط چرخ دیگر متفاوت می باشد ، پس چرخ ها باید بتوانند با سرعت های جداگانه بچرخند تا سر پیچ ، حرکت خودرو مختل نشود.

differential 021 شکل زیر ، مسیر طی شده توسط محور یک خودرو ، سر پیچ را نشان می دهد ، در این شکل اختلاف مسیرهای طی شده توسط هر چرخ واضح تر نشان داده شده است ، می بینید که سر پیچ ، چرخ بیرونی ، باید دوران بیشتری نسبت به چرخ داخلی داشته باشد و دیفرانسیل خودرو این امکان را فراهم می آورد.

differential 05

بر روی محور محرک تمامی خودرو ها دیفرانسیل وجود دارد به همین علت است که محرک بودن یا نبودن محور خودرویی را با دیفرانسیل می شناسند. مثلا اگر محور جلو خودرو محرک باشد ، آن را دیفرانسیل جلو می گویند ، اگر محور عقب خودرو محرک باشد ، آن خودرو را دیفرانسیل عقب گفته و اگر هر دو محور عقب و جلو خودرو محرک باشد ، به آن خودرو ، دو دیفرانسیل گویند.

در شکل زیر دیفرانسیل یک خودرو را می بینید.

differential 03

اگر دیفرانسیل در محور عقب خودرو نصب شده باشد ، نیرو را توسط دو شافت به چرخ های عقب منتقل می کند که این شافت ها نیز همانند دیفرانسیل ، توسط پوسته ای فلزی محافظت می شوند. مجموعه دیفرانسیل ، شافت ها و پوسته دربرگیرنده آنها را به شاسی خودرو متصل می کنند؛ پوسته این مجموعه را می توان قسمتی از اکسل خودرو به حساب آورد چرا که به شاسی خودرو متصل شده و وظیفه تحمل وزن خودرو را نیز برعهده دارد ، به همین علت است که پوسته این مجموعه را با شکل و ضخامتی می سازند که تحمل وزن زیاد را داشته باشد.

در شکل زیر دیفرانسیلی را می بینید که در محور عقب خودرو نصب شده و به همراه دو شافت متصل به چرخ ها داخل پوسته ای محافظ قرار گرفته و پوسته محافظ به شاسی خودرو متصل می باشد.

differential 04

اگر دیفرانسیل در جلوی خودرو باشد ، نیرو ، توسط میله هایی انعطاف پذیر انتقال پیدا می کند که به نام پلوس شناخته می شوند.

بالا
پایین