transmission system 01

مکانیزم های انتقال قدرت ، وظیفه دارند ، قدرت و گشتاوری که در موتور خودرو تولید شده را به چرخ های خودرو منتقل کنند.

شکل زیر موتور یک خودرو را نمایش می دهد.

transmission system 02معمولا موتور خودرو در جلو آن نصب می شود.

transmission system 03

خروجی موتور خودرو یک شفت می باشد ( شفت به میله ای گفته می شود که با چرخش خود ، قدرت را منتقل می کند.) برای اینکه انرژی این شفت به چرخ های خودرو منتقل شود ، نیاز به سیستم انتقال قدرت می باشد.در خودرو ها این شفت خروجی از موتور وارد مجموعه ای به اسم کلاچ می شود.

در شکل زیر به صورت شماتیک مکانیزم یک خودرو نشان داده شده است. همانطور که مشاهده می کنید ، سمت چپ تصویر موتور خودرو قرار دارد که با رنگ خاکستری مشخص شده و شفت خروجی موتور وارد مجموعه ای به اسم کلاچ می شود که وظیفه آن ارتباط و قطع ارتباط موتور و سیستم انتقال قدرت می باشد و پس از کلاچ مجموعه سیستم انتقال قدرت قرار دارد که در ادامه تک تک آنها را بررسی می کنیم.

transmission system 04

 کلیات اجزای سیستم انتقال قدرت در تمامی خودرو ها مشترک است و به صورت زیر دسته بندی می شود.

1- گیربکس یا جعبه دنده

transmission system 07

2- مجموعه اکسل و دیفرانسیل 

transmission system 09

3- میل گاردان و پلوس که با توجه به مدل خودرو ممکن است وظیفه انتقال قدرت را داشته باشند.

در شکل زیر یک جفت پلوس را مشاهده می کنید.

transmission system 10

در شکل زیر میل گاردان نشان داده شده است.

transmission system 08 در شکل زیر تک تک این اجزا برای یک چرخ نمایش داده شده است.

transmission system 05

در شکل زیر محل قرارگیری این اجزا در خودرو نشان داده شده است.

transmission system 06

یک خودرو ممکن است دیفرانسیل جلو ، دیفرانسیل عقب و یا دو دیفرانسیل باشد.در شکل بالا خودرویی دو دیفرانسیل نشان داده شده است.

بالا
پایین