مکانیزم های انتقال قدرت وظیفه دارند ، قدرت و گشتاوری که در موتور خودرو تولید شده را به چرخ های خودرو منتقل کنند.
شکل زیر موتور یک خودرو را نمایش می دهد.
معمولا موتور خودرو در جلو آن نصب می شود.
خروجی موتور خودرو یک شفت می باشد ( شفت به میله ای گفته می شود که با چرخش خود ، قدرت را منتقل می کند.) برای اینکه انرژی این شفت به چرخ های خودرو منتقل شود ، نیاز به سیستم انتقال قدرت می باشد.در خودرو ها این شفت خروجی از موتور وارد مجموعه ای به اسم کلاچ می شود.
در شکل زیر به صورت شماتیک مکانیزم یک خودرو نشان داده شده است. همانطور که مشاهده می کنید ، سمت چپ تصویر موتور خودرو قرار دارد که با رنگ خاکستری مشخص شده و شفت خروجی موتور وارد مجموعه ای به اسم کلاچ می شود که وظیفه آن ارتباط و قطع ارتباط موتور و سیستم انتقال قدرت می باشد و پس از کلاچ مجموعه سیستم انتقال قدرت قرار دارد که در ادامه تک تک آنها را بررسی می کنیم.
کلیات اجزای سیستم انتقال قدرت در تمامی خودرو ها مشترک است و به صورت زیر دسته بندی می شود.
1- گیربکس یا جعبه دنده
2- مجموعه اکسل و دیفرانسیل
3- میل گاردان و پلوس که با توجه به مدل خودرو ممکن است وظیفه انتقال قدرت را داشته باشند.
در شکل زیر یک جفت پلوس را مشاهده می کنید.
در شکل زیر میل گاردان نشان داده شده است.
در شکل زیر تک تک این اجزا برای یک چرخ نمایش داده شده است.
در شکل زیر محل قرارگیری این اجزا در خودرو نشان داده شده است.
یک خودرو ممکن است دیفرانسیل جلو ، دیفرانسیل عقب و یا دو دیفرانسیل باشد.در شکل بالا خودرویی دو دیفرانسیل نشان داده شده است.
برای اطلاعات بیشتر در رابطه با هر کدام از این اجزا و قطعات ، به زیر منوهای بخش انتقال قدرت مراجعه نمایید.