شاتون ، یکی از اجزای موتور خودرو می باشد که بین پیستون و میل لنگ ارتباط برقرار می کند و نیروی خطی پیستون را به گشتاور میل لنگ تبدیل می کند.
در شکل زیر شاتون ، با رنگ آبی آسمانی و گژن پین با رنگ صورتی نشان داده شده است. همانطور که مشاهده می کنید ، وظیفه گژن پین ، اتصال پیستون به شاتون می باشد.
نمونه واقعی یک مدل شاتون در شکل زیر نشان داده شده که به شرح اجزا مختلف آن می پردازیم.
همانطور که می دانید ، یک طرف شاتون ( یاتاقان یا سر کوچکتر آن ) به پیستون و سر بزرگتر آن به میل لنگ متصل می شود. این اتصال را در شکل زیر می بینید.
جنس بدنه شاتون باید مقاومت مکانیکی بالایی داشته باشد ولی سخت و شکننده نباشد ، از طرفی یاتاقان های شاتون به علت شرایط کاری می بایست جنس سختی داشته باشند ، برای رفع این مشکل ، بدنه شاتون را از فولاد مقاوم و با استحکام مکانیکی بالا ساخته و در یاتاقان های شاتون از پین ها و پوسته های فلزی با جنس سخت استفاده می کنند تا در برابر سایش مقاومت کنند. همانطور که در شکل می بینید ، پین در یاتاقان کوچک شاتون کاربرد دارد و علاوه بر مقاومت در برابر سایش ، شاتون را به پیستون متصل می کند و اصطلاحا گژن پین نامیده می شود و پوسته های یاتاقانی در یاتاقان بزرگ شاتون استفاده می شوند و اصطلاحا پوسته یاتاقان نامیده می شوند.
در شکل زیر ، دو عدد گژن پین را می بینید.
در شکل زیر نیز دو عدد یا یک جفت پوسته یاتاقان نمایش داده شده است.
برای قرار دادن پوسته های یاتاقان ، بین یاتاقان بزرگ شاتون و یاتاقان لنگ میل لنگ ، یاتاقان شاتون را دو تکه ساخته اند و قسمت انتهایی ( که کفه ی پایینی شاتون نام دارد ) را پس از سوارکرد شاتون بر میل لنگ و قرار دادن پوسته های یاتاقان ،توسط دو عدد پیچ ، محکم می کنند.
برای اتصال دادن پیستون به شاتون ، ابتدا شاتون را داخل پیستون قرار می دهند و سوراخ هایشان را در یک امتداد قرار می دهند ، سپس گژن پین را از داخل سوراخ ها رد می کنند تا امتدادشان در یک محور ، تثبیت شود و به یکدیگر محکم شوند.
برای جلوگیری از بیرون آمدن گژن پین ، از روش های مختلفی استفاده می کنند که یکی از روش ها ، استفاده از خار فنری می باشد ، چند عدد خار فنری را در شکل زیر مشاهده می کنید.
پس از قراردادن گژن پین در فضای خواسته شده ، این خار را در شیار موجود بر روی سوراخ پیستون قرار می دهند ، با این کار مقداری از خار داخل شیار پیستون قرار می گیرد و مقداری از خار بیرون مانده ، مانع از خروج گژن پین از سوراخ پیستون می شود.
در شکل زیر ، شیار ایجاد شده در سوراخ پیستون را مشاهده می کنید. مسیر این شیارها ، با نقطه های سبز ، علامت گذاری شده . همانطور که می بینید ، در دو طرف پیستون ، این شیار ایجاد شده تا گژن پین از هیچ طرفی خارج نشود.
در شکل پایین ، قراردادن خار ، داخل شیار پیستون پس از نصب گژن پین ، با ابزار مخصوص نشان داده شده است.
برچسب ها