جستجوی مطالب سایت

در این صفحه ، تک تک پارامترهای موجود در جدول سیستم انتقال قدرت خودرو را توضیح می دهیم. در شکل زیر یک نمونه از این جدول را مشاهده می کنید.

transmition 00

در ستون های این جدول تیپ های مختلف خودرو نمایش داده شده و مشخصاتی که در سطرهای جدول قرار دارند ، در هر تیپ بررسی می شود ، اگر اطلاعات به صورت عددی باشند ، اعداد با واحد مشخص شده به شما نمایش داده می شود ، وجود یا عدم وجود بعضی از امکانات با فلش های سبز و قرمز مشخص می شود ولی اگر اطلاعات دقیقی درباره یک پارامتر عددی و یا وجود یا عدم وجود امکانات در دسترس نباشد ، با علامت (---) نشانه گذاری می شود

اکنون به بررسی پارامترهای سطرهای جدول می پردازیم.

گیربکس دستی

اگر گیربکس خودرو دستی باشد و تعویض دنده توسط راننده انجام شود ، این سطر با تیک سبزرنگ به همراه تعداد دنده های گیربکس خودرو نمایش داده می شود ، برای اطلاعات بیشتر با نحوه عملکرد گیربکس دستی اینجا کلیک کنید.

گیربکس اتوماتیک

اگر گیربکس خودرو از نوع اتوماتیک ساده باشد و تعویض دنده ها بصورت اتوماتیک انجام شود ، این سطر با تیک سبزرنگ به همراه تعداد دنده های گیربکس خودرو نمایش داده می شود ، برای اطلاعات بیشتر با نحوه کار با گیربکس اتوماتیک اینجا کلیک کنید.

گیربکس اتوماتیک CVT

اگر گیربکس خودرو از نوع اتوماتیک CVT باشد و تعویض دنده ها بصورت اتوماتیک و غیر پله ای انجام شود ، این سطر با تیک سبزرنگ نمایش داده می شود ، برای اطلاعات بیشتر با عملکرد گیربکس اتوماتیک CVT اینجا کلیک کنید.

گیربکس اتوماتیک دو کلاچه

اگر گیربکس خودرو از نوع اتوماتیک دو کلاچه باشد ، این سطر با تیک سبزرنگ نمایش داده می شود ، برای اطلاعات بیشتر با عملکرد گیربکس اتوماتیک دو کلاچه اینجا کلیک کنید.

جلو محرک

اگر امکان انتقال قدرت و گشتاور موتور خودرو به چرخ های جلوی آن امکان پذیر باشد ، این خانه از جدول با تیک سبزرنگ مشخص می شود.

عقب محرک

 اگر امکان انتقال قدرت و گشتاور موتور خودرو به چرخ های عقب آن امکان پذیر باشد ، این خانه از جدول با تیک سبزرنگ مشخص می شود.

نکته : برای اطلاعات بیشتر در زمینه محور محرک خودرو مطالعه مباحث دیفرانسیل خودرو ، پلوس و میل گاردان توصیه می شود.

شیفت ترونیک

اگر گیربکس خودرو اتوماتیک باشد (اتوماتیک ساده و یا دو کلاچه) و امکان تعویض دنده های جلو توسط راننده نیز امکان پذیر باشد این خانه از جدول با تیک سبز مشخص می شود.

شیفت پشت فرمان

اگر گیربکس خودرو شیفت ترونیک باشد و اهرمی جهت تعویض دنده ، پشت فرمان قرار داشته باشد ، این خانه از جدول تیک سبزرنگ می خورد.

نکته : برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر مربوطه سیستم شیفت ترونیک و شیفتر پشت فرمان ، مبحث گیربکس اتوماتیک را مطالعه نمایید.

تقسیم الکترونیکی نیرو بین چرخ ها

اگر نیرو و گشتاور موتور بصورت الکترونیکی بین تمامی چرخ های خودرو تقسیم شود ، این خانه از جدول تیک سبز رنگ می خورد.

سیستم تقسیم نیرو بین چرخ ها یکی از پیشرفته ترین سیستم های انتقال قدرت می باشد که تا به امروز استفاده شده است ، خودروسازان نام های مختلفی برای این سیستم قرار می دهند . اکثر خودروسازان وجود این سیستم در خودرو را با سه حرف (AWD (all wheel drive مشخص می کنند ولی مثلا شرکت BMW این سیستم را XDRIVE نام گذاری کرده است.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با این سیستم مطالعه این لینک می تواند مفید باشد.

انتخاب حالت رانندگی

در بعضی از خودروهای اتوماتیک ، راننده می تواند هدف خود از رانندگی و شرایط جاده را به خودرو اعلام کند تا گیربکس بر اساس خواست راننده و شرایط جاده ، دنده ها را تعویض کند ، مثلا حالت اسپرت (پر شتاب ترین حالت) ، اقتصادی (کم استهلاک ترین حالت) ، جاده برفی (پایدارترین حالت) و ...

قفل دیفرانسیل

اگر دیفرانسیل خودرو امکان قفل شدن را داشته باشد ، این خانه با تیک سبز نمایش داده می شود.

قفل دیفرانسیل معمولا برای مواقعی استفاده می شود که خودرو داخل برف ، شن و ... گیر کرده باشد بنابراین بیشتر در خودروهای شاسی بلند و آفرود استفاده می شود ، در خودروهای قدیمی (مثل نیسان پاترول) این کار بصورت دستی و توسط راننده انجام می گرفت ولی در خودروهای امروزی بصورت الکترونیکی و با فشردن یک دکمه توسط راننده.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با این سیستم این لینک می تواند مفید باشد.

sixth ll

لیست کامل مطالب

بالا
پایین